Nástup digitalu přinesl více zla než užitku

Nástup digitalu přinesl více zla než užitku

07. 02. 2010  |  Autor: redakce  |  Komentáře (0)
"Nástup digitalu přinesl více zla než užitku", říká dj Soldik, kterého možná  znáte zpoza gramofonů, možná jste si od něj někdy kupovali desky, možná čtete jeho články. Tak jako tak, dj Soldik patří k uznávaným aktérům na české drumandbasssové scéně. V současné době stojí za projektem Youngblood, soutěží pro začínající producenty. O ní a o mnohém dalším bude řeč v následujícím rozhovoru.
Zdravím. Začněme zlehka, jak se dnes máš?

Taky zdravím! Už mi z toho sněhu a mínusových hodnot na teploměru začíná hrabat.

Lidé tě znají především jako dnb dje. Uloupil dnb tvoje srdce hned od začátku, nebo jsi začínal na jiném žánru, a až potom "přestoupil"?

První deska, kterou jsem si pořídil bylo techno-hardcorové 8bit Shit EP od Suicide Squad. Psal rok 1997 a v té době jsem si ještě užíval techno-hardcore a techno. V létě toho roku jsem prvně zavítal na junglovačku a po prvních pár minutách jsem věděl, že toto je to pravé ořechové. Jak je ale u studentů známo, peněz nebylo, takže desky jsem nakupoval velice zřídka. Původně jsem ani jako DJ vystupovat nechtěl, ale po třech letech sbírání desek a domácího laškování s řemínkovým gramofonem jsem nakonec hrát začal. První desky byly od Dom & Roland, Technical Itch, Ed Rush & Optical, Bad Company, Trace, Moving Fusion a vlastně všechno, co šlo hlavně v Brně sehnat. Měl jsem menší úlety do minimal house a hip hopu, ale spíš jen z nudy. Dnes je to jen DnB.

Není to tak dávno, co jsi se stal členem Drumandbass.cz bookingu. Kromě toho se také ovšem aktivně věnuješ i redakční činnosti, zmínit můžeme např. namátkově soutěž YoungBlood, ke které se dostaneme později, nebo oblíbenou Nedělní chvilku poezie. Máš už nějaké nápady, co přijde dalšího?

Původní záměr byl takový, že se budu hodně věnovat novinkám na deskách a recenzím. Realita je bohužel taková, že to lidi moc nezajímá. Takže jsem tuto činnnost odsunul na druhou kolej a spíš se snažím vymyslet něco, co zaujme víc lidí, než jen ty, kteří se o drumandbass zajímají hlouběji a nebo mají chuť číst víc než jen tři věty. Proto už jsem několikrát nahodil témata, o kterých může diskutovat každý, např. diskuze na téma pirátství a čerstvě soutěž YoungBlood. V nejbližší době nic velkého neplánuju, ale pravidelné rubriky jako Nedělní chvilka poezie a nebo Elisin gril je ve stádii přípravy. O co půjde si ještě nechám pro sebe.

To mi připomíná, že v tvé biografii na Drumandbass.cz je zmínka o tom, že jsi začínal jako MC. Takže předpokládám, že jsi i zastáncem MCs v drumandbassu? Kdo je to tvůj nejoblíbenější MC?

V biografii zmínku o tom, že jsem začínal jako MC mám teď už jen jako perličku. On to nebyl MCing v tom pravém slova smyslu. Šlo o to, že kamarádi chtěli asi nějak okořenit začínající techno akce v místním klubu a aniž by se mě někdo ptal, objevil jsem se jednoho dne na plakátě jako MC, zkrátka... „hele woe Soldik, budeš MC“. No co, pivo teklo proudem, hulení byla plná igelitka, lidi řvali jak najatí a djs byli spokojeni, že řvu do mikrofonu jejich jméno. Už to bude 15 let a vzpomínám na tu dobu strašně rád! Já myslím, že jsem známý svou velkou láskou k MCs, hlavně k těm, co jsou potichu. Jestli dovede něco posrat party, tak je to špatná technika a 99% těch, co si mají tu drzost říkat si MC. Ty, které jsem slyšel živě na akcích a věděli, co je jejich posláním, je strašně málo. Respect DRS, Coppa, Kemo, Conrad a od nás Tweety Twizta.

soldik

Jak už bylo naznačeno, jsi duchovním otcem soutěže YoungBlood – soutěže českých mladých producentů. Mohl bys nám ji krátce představit? O co jde, co tě k tomu přivedlo, jaká jsou pravidla, odměny?

Soutěž je věnovaná hlavně začínajícím producentům. Ale limit není žádný, takže kdo pošle svůj track, bude do soutěže zařazen. Podrobná pravidla a veškeré další info je na našem webu www.drumandbass.cz. Ve zkratce bych jen řekl, že soutěž má 6 kol. Z každého kola dva s největším počtem hlasů (hlasuje veřejnost pomocí anketního hlasovače hned pod ukázkami) přijdou automaticky na kompilaci YoungBlood. Ta bude ke stažení (snad) zdarma. Pokud se najdou takové tracky, které budou mít vysokou úroveň, proběhne ještě sedmé dodatkové kolo a tam půjde o speciální cenu pro dva s opět nejvyšším počtem hlasů. Zatím ale kvalita výtvorů odpovídá soutěži. Počet tracků na jedno kolo není omezen. Jediný limit je ten, že do celé soutěže je možné přihlásit od jednoho autora dva tracky. Účelem je podpořit naši producentskou scénu a nakopnout ty línější, co sice tvoří, ale vesměs nic nedodělají.

Jak jsi zatím s průběhem YoungBlood spokojen?

Popravdě, bál jsem se že to bude horší. :) Na druhou stranu, je pravda, že ti, co se s něčím delší dobu pitvají a podaří se jim z toho nakonec vykutit dobrou věc, tak ho spíš dají nějakému labelu, než do soutěže, z které podle nich nebudou mít nic. Ovšem kvalita spousty mp3 labelů je až žalostná a jsou schopni vydat prakticky všechno. Nástup digitalu v DJingu s sebou přinesl více zla než užitku. Kvalita dnb upadá a ti, co se narodili do této doby, jsou jí natolik nakaženi, že jim nepřijde na tom supr nasraném a syntetickém zvuku nic špatného. Jen je zapotřebí občas udělat bububu a ukázat i další jeho podoby, mnohdy složitější na chápání, ale zato více hodnotnější. Ale to všechno je jen o výběru. Nikdy za celou svoji historii nebyl dnb tak rozmanitý a bohatý.

Je vlastně drumandbass pořád ještě underground nebo už není? A je to špatně nebo dobře?

Co je underground? Pojďme dál. :)

Když už jsi se zmínil tu rozmanitost a bohatost, který z drumandbassových producentů ti v minulém roce udělal největší radost? Jinými slovy, kdo tě nejvíc překvapil/potěšil svojí produkcí?

Strašně rád poslouchám věci od June Miller, Rockwell, Data, Alix Perez, Sabre, dBridge, Instra:mental, S.P.Y., Ulteriour Motive... To jsou všechno lidi, co dělají opravdu parádní hudbu, ale spíš jen pro open minded people, není to nic, čím by se pravidelně dal naplnit klub. Osobně se moc těším na album Vicious Circle & Universal Project a Noisie, tím se bude dát drtit parket na prach!

Tvoje momentálně tři nejoblíbenější skladby? Zkus, prosím, krátce zdůvodnit svoji volbu, stačí pár slovy.

Jade - No Cure / originál každým coulem a krásné vtělení Kemala, dále Dom & Roland - Mind Feader / ten repetitivní vokál má na parket nemalý účinek, miluju ten song!  Blokhe4d - Cretin / monstrózní party killer. Připomíná mi to 4 Days od Bad Company.

Moc díky za rozhovor a za tvůj čas!

Dj Soldik, člen Drumandbass.cz, namíchal speciální ochutnávkový set k páteční Break4Beats. Čeká na vás něco málo přes 40 minut kondenzované šťávy, kterou Soldik extrahoval přímo ze zdroje, jímž samozřejmě není nikdo jiný než Ed Rush, Optical a jejich vydavatelství Virus. Stahujte zde

Dodal: Ivo Pezlar, Level B production
INFORMACE K HUDEBNÍ AKCI

BREAK4BEATS

Pátek 12. 2. 2010
Vstup: online předprodej 190 Kč, na místě 250 Kč
Vystupují:
Ed Rush (UK), Sayko, Soldik, Beaty, Katcha 2nd stage - Yak, Kotlyk, Marcco, Old Vasha, Romitronic
Další informace
0 KOMENTÁŘŮ
DISKUZE
Jméno: Email:
Titulek:
Text:
Zadejte číslo 144:
SOUTĚŽTE
SOUVISEJÍCÍ OBSAH
MP3 KE STAŽENÍ
Soldik - Break4Beats Virus Mix
08. 02. 2010 (98 MB)
TIPY NA ZAJÍMAVÝ OBSAH
REKLAMA   |   KONTAKT   |   ARCHIV   |   FESTIVALY 2016   |   RSS
ISSN 1801-6340, © Copyright Poslouchej.net 2003-2012
Webdesign a grafika