Jazzoví znalci potvrdí, že pianista, kapelník a skladatel Sun Ra (1914 – 1993) byl unikátním hudebním vizionářem 20. století, který propojoval avantgardní free jazz s převratnými myšlenkovými koncepty.
Hlásal dynamičnost místo strnulosti, do světa big-bandů vnesl kolektivní improvizaci, své hudebníky interaktivně vedl nonverbálními signály, a to už od padesátých let, kdy v Chicagu začal vystupoval s ansámblem nazvaným Solar Arkestra. Kult slunce převzal z antiky od Egypťanů a své umělecké jméno si vybral podle egyptského boha slunce Ra. Druhým pilířem jeho někdy až provokativního myšlenkového systému byly vesmírné cesty, před půl stoletím velmi žhavé téma. Sun Ra se prohlašoval za mimozemšťana, který přišel na Zem ze Saturnu. "Nikdy jsem nechtěl být součástí planety Země, jsem z jiné dimenze - a na zemi jsem protože lidé mě tu potřebují," vysvětloval Sun Ra a své kosmické teorie dokumentoval divokými pódiovými kostýmy, které kombinovaly křiklavé barvy s futuristickými kovovými maskami. Kritika tvrdí, že Sun Ra byl prvním jazzovým hudebníkem, který použil elektrické klávesy a který svým kompozičním ztvárněním kosmických cest o patnáct let předstihl mnohem slavnější skupiny. Saxofonovou sekci jeho Arkestra řídil Marshall Allen, veteránská postava světového jazzu. Allen si udržuje plnou tvůrčí sílu i ve svých 88 letech a je současným vedoucím ansámblu, který vystoupí v Akropoli ve středu 26. září.
Dalším významným umělcem, který boří žánrové hranice - i když o tři generace později než Sun Ra je dvaatřicetiletý libanonský trumpetista Ibrahim Maalouf. Těžko bychom hledali jiného muzikanta, který za tak krátkou dobu získal tak širokou posluchačskou obec, a přitom hraje hudbu originální a nekompromisní. Maalouf se narodil v Beirutu v rodině, v níž převládali hudebníci a intelektuálové. Jeho strýc, světoznámý spisovatel Amin Maalouf je nositelem prestižní Goncourtovy ceny, dědeček byl básníkem a muzikologem, matka je pianistka a otec Nassim Maalouf klasický trumpetista známý tím, jak upravil trubku pro potřeby arabské hudby, která používá tóny v evropských durových a mollových stupnicích se nevyskytující. Po dva roky pracoval s nástrojáři z pařížské společnosti Henri Selmer, výsledkem byla trubka opatřená čtvrtým pístem. Jeho syn v syntéze východní a západní hudby pokračuje. Když Ibrahim po vypuknutí libanonské občanské války vyrůstal v Paříži, od 7 let studoval jako zázračné dítě trubku u svého otce, vedle evropské klasiky a jazzu vstřebal i arabský hudební systém a vše propojil do vlastního hudebního světa, který navzdory sofistikovanosti překypuje energií. Jeho koncerty připomínají pečlivě načasovanou sérii výbuchů hudební ekvilibristiky, k Maaloufovým inspiracím patří i Led Zeppelin. V Akropoli vystoupí v úterý 2. října.
Více na www.rachot.czDodal: Lenka Bergmanová, Rachot Production