Matthew Barney(*1967) je pokládán za nejvýznamnějšího výtvarného umělce dnešních USA.
Světový věhlas mu zjednal pětidílný cyklus Cremaster – symbolický proud jedinečných obrazů, dotýkajících se mýtů, sexu, smrti, Ameriky, biologie i architektury. S tímto velkolepým projektem bude na festivalu uveden i film Drawing Restraint 9 (2005), jejž Barney vytvořil spolu se svou životní partnerkou, islandskou hvězdou Björk.
Cremaster 1-5 (1994-2002)
Cremaster je propojený svět fantaskních symbolů a obrazů, jež se odvíjejí v pěti filmech. Výraz v názvu označuje sval, který ovládá stahy varlat. Cyklus je koncipován jako velké podobenství prenatálního vývoje – od počáteční rovnováhy až ke konfliktu uvnitř organismu, kdy pohlavní znaky stahují systém k mužskému nebo ženskému pólu.
Do světa plného rychlých příběhů Barney vstoupil s bytostně výtvarným filmem. Obratem následoval celosvětový ohlas, z Barneyho se stal umělecký prominent, ještě než dosáhl pětatřiceti let.
Sám Matthew Barney ztvárňuje ve svých filmech záhadné postavy satyra či zednářského adepta. V dalších rolích se objevují překvapivé osobnosti: spisovatel Norman Mailer, švédská filmová star Ursula Andress, sochař Richard Serra, rockový bubeník Dave Lombardo (ex-člen extrémně tvrdých Slayer) či americká atletka a modelka s amputovanýma nohama Aimee Mullins.
Pět dílů vznikalo napřeskáčku na mnoha místech světa. Barney mění newyorskou Chrysler Building v největší májku světa a po ochozu Guggenheimova muzea lije řeku vazelíny. Vytváří balet pro luxusní limuzíny a šrotuje je do krychle. Na anglickém ostrově Isle Of Man rozpoutává motocyklové závody, Místa jako budapešťské secesní lázně jsou v jeho symbolickém světě živými jednajícími postavami – stejně jako sochy, kostýmy či vzducholodě.
Rozsáhlá a nesmírně úspěšná výstava Cremaster v newyorském Guggenheimově muzeu ukázala, že Barney své filmy rozšiřuje o skulptury, fotografie, instalace. Filmový cyklus jako jádro díla je však uváděn samostatně na filmových festivalech a v uměleckých centrech po celém světě. V Karlových Varech jej představí zástupci světové distribuční společnosti Celulloid Dreams.
Wagnerovský Prsten Nibelungův pro 21. století – tak bývá označován propracovaný pětidílný gesamtkustwerk, jenž byl přijat nejen nadšeně, ale také jako bytostně kontroverzní dílo obviňované ze sebezahleděnosti, elitářství a přílišné esoteričnosti. „S nadhledem lze říci, že k porozumění všech skrytých obsahů bychom ke Cremasteru potřebovali příručku tlustou jako Ottův slovník naučný. Ale i jako fantaskní nerozluštitelná hádanka, nabízející záplavu jedinečných obrazů, fascinuje Cremaster diváky v desítkách zemí,“ uvádí dramaturg karlovarské Barneyho přehlídky, publicista Pavel Klusák.
Napsali o Matthewu Barneym:
„Cremaster je první velkolepé spojení filmu a výtvarného umění od Andaluského psa.“
The Guardian
„I nezasvěcený divák podlehne majestátnosti Barneyho výtvarné poezie.“
New York Times
„Vedle Barneyho vypadá Peter Greenaway jako Joel Schumacher.“
Movie Boeuf