Canada Stars

Canada Stars

11. 10. 2006  |  Autor: Pierre  |  Komentáře (0)
V kině Aero proběhne od 12.-18.10. přehlídka filmů Atoma Egoyana a Davida Cronenberga.
David Cronenberg

Patří k tvůrců s jednoduše rozpoznatelným rukopisem. Většinou točí podle svých scénářů - Shivers, Rabid, Fast Company, The Brood, Scanners, Videodrome, Moucha, Příliš dokonalá podoba, Nahý oběd, Crash a eXistenZ.

Filmy, které natočil podle scénáře jiných tvůrců jsou: Mrtvá zóna, Madame Butterfly, Pavouk a Dějiny násilí. V posledních letech se retrospektivy jeho děl pouštěly v Japonsku, USA, Velké Británii, Francii, Brazílii, Portugalsku a Kanadě.

O jeho díle vyšlo několik knih: The Shape of Rage - The Films of David Cronenberg, The Artist as Monster: The Cinema of David Cronenberg a Cronenberg on Cronenberg. Pravidelně s ním vycházejí rozhovory v prestižním francouzském časopise Cahiers du Cinema.

Cronenberg se narodil 15. 3. 1943 a vystudoval University of Toronto, kde se začal zajímat o film. Během studií produkoval dva 16mm snímky ( Transfer a From the Drain). Školu vystudoval v roce 1967. Záhy začal točit na 35mm film - a uspěl se snímky Stereo a Crimes of the Future, v nichž začal rozvíjet témata, která budou později příznačná pro celou jeho tvorbu. Než se však dostal ke komerční tvorbě ( Shivers), uplynulo dalších osm let.

Uznání mu nakonec zajistil až film Rabid, který při nákladech 500 tisíc dolarů vydělal přes 7 milionů, čímž se z Cronenberga stal roku 1977 jeden z neúspěšnějších kanadských režisérů. Všechny jeho rané filmy byly cíleny spíše na úzký okruh diváků, ale snímek Scanners byl zamýšlen nejen pro fanoušky žánrů horor a fantasy. Ze Scanners se nakonec stal Cronenbergův největší hit.

Nicméně až jeho snímek z roku 1983 Videodrome, kde hráli James Woods a rocková zpěvačka Deborah Harry, z něj udělal tvůrce s kultovními parametry, jímž je dodnes. Z dalších snímků: Mrtvá zóna, Moucha, Příliš dokonalá podoba, Nahý oběd, M. Butterfly, Crash, eXistenZ, Pavouk.

David Cronenberg se čas od času, stejně jako Hitchcock, objevuje ve svých filmech (nebo ve filmech svých kolegů) v cameo rolích: Into the Night, Mrtvá zóna, Moucha, Zemřít pro, Nightbreed, Moonshine Highway, Trial by Jury, The Stupids, Henry and Verlin, Blood and Donuts, Last Night, Blue, Resurrection,The Judge, Jason X.

Chris Bender a J.C. Spink (producenti) jsou partnery v jejich vlastní produkční společnosti Benderspink, kterou založili v roce 1998 spolu s dalšími patnácti klienty. Už během prvního roku se jim podařilo prodat 24 scénářů, podíleli se na produkci hitu studia Universal Prci, prci, prcičky a přesvědčili studio Disney, aby dalo šanci projektu Deuce Bigalow: Dobrej striptér.

Poté, co společnost prorazila, rozšířila portfolio svých služeb i na televizi, kde navázala úzkou spolupráci se studiem Fox 21. Benderspink se podílí na vzniku filmů různých žánrů a různých studií jako například Jako kočky a psi od Warner Bros, Osudový dotek od New Line Cinema, Kruh od DreamWorks a druhý a třetí díl Prci, prci, prcičky od Universalu.

Během roku 2005 postupně do kin přichází filmy, na kterých se v poslední době podíleli - Dějiny násilí, Just Friends, Kruh 2 režiséra Hideo Nakaty, Příšerná tchyně od Roberta Luketice a Noční let od Wese Cravena.


Atom Egoyan

Je arménského původu, ale vyrůstal v Kanadě. Torontskou univerzitu absolvoval v roce 1982. Zabýval se divadlem a natočil nwkolik krátkých filmů: Howard in Particular (l979), After Grad with Dad (1980), Peep Show (1981), Open House (1982) a upoutal pozornost filmem Next of Kin (1984). Světového věhlasu dosáhl filmy Family Viewing (Rodinné nazírání,1987), Speaking Parts (Mluvené role, 1989), The Adjuster (Likvidátor škod, 1991), jež byly oceněny na řadě festivalů. Ve složitých zápletkách jeho filmů i v psychologii jeho postav hraje zásadní roli obraz jako komunikační prostředek. Podílel se jednou z povídek na filmu Montréal vu par... (Montréal viděný..., 1992), ve filmu Calendar (Kalendář, 1993) se zabývá svým vztahem k Arménii, film Exotica (1994) je věnován fascinaci dvojznačností. Následují The Sweet Hereafter (Světlé zítřky, 1997) a Felicia´s Journey (1999). Ústředními postavami jeho filmů jsou často úřednici, stojící mimo zápletku, ale vtahovaní do ní okolnostmi vlastního osudu i zvědavostí. Taková je i postava celníka v Araratu (2002).

Program:

12. 10.

18:00 hod Exotica
KAN 1994, režie Atom Egoyan

20:30 hod Sladké zítřky
(The Sweet Hereafter) KAN 1997, režie Atom Egoyan

13. 10.

17:30 hod Příliš dokonalá podoba
(Dead Ringers) KAN-USA- 1988, režie David Cronenberg

20:00 hod Speaking Parts
KAN 1989, režie Atom Egoyan

22:00 hod Stereo
KAN 1969, režie David Cronenberg

14. 10.

17:00 hod Ararat
FRA-KAN- 2002, režie Atom Egoyan

19:30 hod Dějiny násilí
(A History of Violence) USA 2005, režie David Cronenberg

21:30 hod Crimes of the Future
KAN 1970, režie David Cronenberg

18:00 hod Pavouk
(Spider) FRA-KAN-USA- 2002, režie David Cronenberg

20:30 hod Exotica
KAN 1994, režie Atom Egoyan

16. 10.

18:00 hod Ararat
FRA-KAN- 2002, režie Atom Egoyan

20:30 hod Příliš dokonalá podoba
(Dead Ringers) KAN-USA- 1988, režie David Cronenberg

17. 10.

18:00 hod Dějiny násilí
(A History of Violence) USA 2005, režie David Cronenberg )

20:30 hod Kalendář
(Calendar) Arménie-KAN-NĚMECKO- 1993, režie Atom Egoyan

18. 10.

18:00 hod Odhadce
(The Adjuster) KAN 1991, režie Atom Egoyan

20:30 hod Moucha
(The Fly) USA 1986, režie David Cronenberg

Kino Aero
0 KOMENTÁŘŮ
DISKUZE
Jméno:
Email:
Titulek:
Text:
Zadejte číslo 144:
MP3 DOWNLOAD
TIPY NA ZAJÍMAVÝ OBSAH
REKLAMA   |   KONTAKT   |   ARCHIV   |   FESTIVALY 2024   |   RSS
ISSN 1801-6340, © Copyright Poslouchej.net 2003-2012
Webdesign a grafika