Recenze: Kosheen - Damage

Recenze: Kosheen - Damage

19. 04. 2007  |  Autor: Obsession  |  Komentáře (12)
Téměř čtyři léta trvalo, než Kosheen přišli s novým albem, na Damage údajně pracovali celé dva roky. Resist v roce 2001 udeřilo jako blesk z čistého nebe, skladbu Hide U hrála dokonce i česká komerční rádia, našinec jásal. O dva roky později přišlo Kokopelli, původní fanouškovská obec se rozrostla o příznivce kytar, kdežto junglisti ji začali opouštět. Nevím, koho neškodná letní přeháňka Damage naláká tentokrát.
Kosheen se zkrátka moc se nevytáhli a taky mne to mrzí slyšet. Těžko říct, jestli to s vleklou prací na albu nepřehnali, novinka nepůsobí úplně přeprodukovaným dojmem, ale svou náladou se blíží pocitu z nekonečné cesty v kocovině. Je to cesta, kterou zatraceně dobře znáte, a proto ji zřejmě projdete prostředkem stezky i s přivřenýma očima. Nic nečekaného tady nehrozí.

Kokopelli mělo slabá místa, ale Damage se s jistotou stane nejslabším místem Kosheen. Ne, že by to bylo špatné album, ale postrádám v něm jejich dřívější razanci, chytré písničkářství a nápaditou hutnost. Absence těchto složek odsunuje kosheenovskou novinku téměř až na pozici zvukové kulisy vhodné do kavárny, v níž se ve všední odpoledne sejdu s kámoškou na kafe.

Vydání předcházely tiskovky o nejvýznamnější a nejkrásnější desce, i oni sami mluvili o jakémsi průniku mezi předešlými dvěma alby. Je sice poznat, že se pohnuli „někam“, ovšem neexistují jen cesty vpřed a vzad, ale i z kopce…a Kosheen se z něho spustili na hodně tenký led hudební oblasti, která jim příliš nesedí a vládne tady kvalitnější, ne tolik plochý zvuk. Sian Evans je zpěvačkou s výrazným hlasem, mající několik oblíbených a jistých intervalů, které s počtem poslechnutých songů začínají ztrácet na přitažlivosti a přecházejí do krotkých popěvků.

Nemám pocit, že by Kosheen muzikantsky dozrávali, ale zdá se mi, že by výsledný jalový produkt mohly vzít na milost právě česká rádia. Ne, že by to bylo špatné album, ale je unylé, a pocit očekávání střídá pocit zklamání už při druhém tracku. A to vás jich čeká dalších 12. Sloka, refrén, sloka, refrén..při Wish you were here už potřebujete oddych. Damage se mi ani jednou nepodařilo poslechnout celé. Tušený minimalistický přístup novince bere život, a posluchačům servíruje vyrudlý synthpop s posmutnělými kudrlinkami pro nenáročné. Jsou tady i vážně dobrá místa, ale moc jich nečekejte. Zpravidla nevystačí na jediný nosný song.

INFORMACE K HUDEBNÍ AKCI

Koncert: KOSHEEN

Neděle 22. 4. 2007 až Pondělí 23. 4. 2007
Vstup: online předprodej 690 Kč
Vystupují:
Kosheen (uk), The Vincent Black Shadow (can)
Další informace
12 KOMENTÁŘŮ

19. 03. 2008 | 15:53:22
+0 | -0
Já si myslím, že Resist je asi nejlepší CD pro ty co poslouchají Jungle, Kokopelli se mi moc nelíbí tam jsou spíše kytary to je spíš pro rockově založené lidi, ale Damage se jim teda povedle pár junglových písniček jako Damage nebo your life, a rock a jazz zamíchané do sebe myslím, že pracovali na tom zaslouženě 2 roky a je to poznat. Ale to je věc názoru.

12. 05. 2007 | 16:00:30
+0 | -0

to Jirka

Na BBC asi mluvili o Damage tezko, jelikoz jeste CD v UK vydano nebylo. A co se pise po absolutne vypordanem uk tour na bbc ted? tady je recenze

takze vsichni, kdo rikaji, ze v UK uz nikdo Kosheen nechce nevi o cem mluvi. Pa
jj
02. 05. 2007 | 19:32:16
+0 | -0

souhlas

taky souhlasím, když sem si je pustil na domácím kině, tak zní hned třeba první písnička Damage prostě úžasně;-) ..a sousedi to kupodivu přežili a dokonce i skla v oknech:-)))

30. 04. 2007 | 22:25:14
+0 | -0

KOSHEEN

:D určitě souhlasím s Tomkata, doporučuji silnou aparaturu, trpělivé sousedy, mno i dobrá sluchadla ujdou:P má recenze zní určitě pozitivně

28. 04. 2007 | 15:22:15
+0 | -0

Nevím, nevím...

Nejsem si jist, zdali se Obsession před psaním této recenze skutečně věnoval poslechu tohoto alba. Znám Kosheen od samých začátků a přiznám se, že ačkoli Resist i Kokopelli byly velmi dobré desky, tak první jmenovaná dnes působí malinko "učíme se to" dojmem a u druhé jsem měl malinko strach, zda Kosheen najdou cestu dál.. Kokopelli bylo zvukově daleko vyzrálejší, i myšlenkově, ale pořád to malinko nebylo ono, i když silné songy tam rozhodně byly. K čemu se chci dostat: mě osobně Damage vůbec nezklamalo, naopak se mi velmi zamlouvá jak po hudební a zejména zvukové stránce (možná bych recenzentovi doporučil silnější aparatůru nebo lepší sluchátka:o), tak i po stránce textové a myšlenkové.

Zkrátka: já osobně doporučuju Damage každému, koho Kosheen zajímají a zároveň kdo (stejně jako já) už delší dobu prahne po nějaké "nové pecce od starých pák"...:o))
andrea
22. 04. 2007 | 14:44:25
+0 | -0
vyborna relaxacni muzika toto album :)

22. 04. 2007 | 14:08:51
+0 | -0

Marta

Honzo obávám se, že nebude ani na desátej poslech. Propadák to je a obšírný odpis si toto album zaslouží.

21. 04. 2007 | 11:08:28
+0 | -0

hmm....

Album jsem jeste bohuzel neslysel, ale rozhodne me to clanek s diskuzi rozdelenou na 2 tabory donuti si ho co nej sehnat. Ze by Kosheen vyprodukovali propadak? To se mi nechce verit. Mozna to bude jedno z dalsich alb, ktere nejsou na prvni ani druhy poslech. Kdybych ho slysel jako kulisu v kavarne bojim se, ze bych uplne prestal vnimat kamoskhu a radeji se soustredil na nove Kosheen : )
maximig
20. 04. 2007 | 18:08:53
+0 | -0

Nesouhlas s Romanem

Vzdyt Obsession netvrdí, že je to vyloženě špatné album... Ale že ji Kosheeni zklamali vzhledem ke kvalitě jejich dřívější produkce. Ja osobně recyklované osmdesátky taky nemusím, ale ocením, když to má drive. Tahle deska sťávu prostě nemá. Pořád jsem čekala, kdy se do toho zpěvačka pořádně obuje, jak na předchozich albech, a ono furt nic. A zvukově mi to přijde zplostělé, myslím tím - nejsou tam skoro žádné basy. A basa tvrdí muziku!

A struktura tracku? Opravdu si, Romane, myslíš, ze v elektronice dneska vystačíš se schématem "sloka-refrén-sloka-refrén"? Kdyby tohle album udělal někdo v Čechách, tak bych řekla "docela to ujde". Ale Kosheen si v minulosti nasadili laťku tak vysoko, ze tohle album je pro mě taky zklamáním. A to zklamání není způsobeno změnou žánrů (dnb nebo synthpop, vem to čert), ale kvalitou. Sweet Dreams od Eurythmics jsou ve svém žánru legendární skladbou - z Damage se taková legenda neurodí. Obávám se, že si za 2 roky na tohle album nikdo nevzpomene Podtrženo sečteno: myslím si, že žánr, ke kterému během 4leté přestavky dospěli, není zrovna jejich silná parketa .

(Omlouvám se za délku příspěvku:-), ale chtěla jsem se vyjádřit co nejvýstižněji.)

20. 04. 2007 | 15:05:56
+0 | -0

Nemyslim si ...

To ze je to hudba do kavarny kde se sejdes s kamoskou na kafe je nejaky handicap? Damage ma slaba mista jako ostatne temer jakakoliv deska jineho interpreta ale je to tvuj nazor a nejspis uz jsi vydala spoustu lepsich desek vlastni produkce. Mozna jsem divnej ale me ta deska prijde jako velice prijemna zalezitost a budu se bavit i na koncerte a i v mem okoli panuje trochu jiny nazor na tuto desku. Pokud prijimas i jiny nazor, dost možná si ty nedovedes připustit, že stárneme a ze z pohledu Kosheen je to posun vpred. Ta deska muze nekoho i potesit. Urcite to neni neškodna letni prehanka a nezaslouzi si takovej obsirny odpis.
jirka
20. 04. 2007 | 13:54:03
+0 | -0

je to ...

já se divim že to má ve východní evropě tak dobrý recenze....na západě je to absolutní propadák, na bbc myslim psali něco v tom smyslu že se odsoudili k tomu že koncertovat budou už jen od prahy na východ :-)
Raduš
20. 04. 2007 | 13:09:28
+0 | -0