Nejenom, že přiveze 14. 10. Animal Collective a o měsíc později Mogwai. Stimul Team totiž také poprvé vůbec v Čechách představí 4. 11. německou legendu: Cluster.
Ovšem pozor! To, co dělá legendou ostatní hudební skupiny neplatí u Cluster – jejich vliv na hudební scénu nebyl a není výsledkem miliónů prodaných alb, světových koncertních šňůr a nadšených fanoušků. Vzhledem ke stáří dvou hlavních protagonistů by to ostatně asi už nebylo dost dobře možné (Dieter Moebius se totiž narodil v roce 1944, Hans Joachim Roedelius oslaví 29. 10. 2008 75 let).
Do síně slávy ambientu a progresivní elektroniky je totiž dostal jejich neotřelý a avantgardní přístup k hudební tvorbě a spolupráce s ikonou ambientu, Brianem Eno, která probíhala v druhé polovině 70. let. Jejich společné projekty nazvané „Cluster Eno“ z roku 1977 a „After the Heat“ (1978) přispěly k tomu, že se Cluster dočkal širšího publika a mezinárodního uznání. Album „Cluster Eno“ nezapře rukopis všech 3 individualit. Eno „zpracovává zvuk“ a vytváří podklad, Cluster přidávájí zvukové smyčky a repetice. Nejpodařenější kousky jsou bezpochyby atmosferická „Für Luise“ a „One“, který je
„proto- trip hop 70. let.“. Na mě působí album i po 30 letech velice svěže. Je to jako poslouchat moderní elektro ambient, kterému někdo ukradl počítačovou techniku. Už tehdy se ukázalo, že spolupráce s králem ambientu se vyplácí. H. J. Roedelius o ní říká: „…Nevím, do jaké míry práce s námi ovlivnila Brianovu další tvorbu, ale všichni tvrdí, že spolupráce s námi byla pro něho velkým přínosem…U mě určitě posílila zaměření na větší organizaci tvorby a její redukci na ten nosný základ, který je nejdůležitější…“.
Moebius a Roedelius se 3 roky po „After the Heat“ „rozešli“ posledním albem „Curiosum“ (1981) a vydali se na 8 let každý svou vlastní cestou – Roedelius se ukázal být daleko produktivnější než Moebius, ale i tak zůstávají oba ve stínu své spolupráce s B. Eno. Jejich sólová alba jako „Durch die Wüste“ (Roedelius), „Tonspuren“ (Moebius), označované jako předchůdce techna, či syrově elektro-noisové „Strange Music“ (Moebius), zůstávají spíše jen ve sbírkách nadšenců alternativy - stejně jako jejich první album „Cluster I“ (1971), které je na kost obnaženým experimentem; je to „…matoucí směs prostorové hudby, industriálního hluku…improvizace a syrového nemuzikálního terorismu“ (T. Jurek).
Jejich předposlední setkání a vrchol tvorby, kterou se stala nahrávka „Live in Japan 1996“, proběhlo na konci 90. let. Cluster tehdy podnikli své první turné v Americe a již zmiňované turné po Japonsku. Od roku 2007 znovu spolupracují a koncertují.
Listopadový koncert v Divadle Archa v rámci festivalu Stimul bude zajímavou podívanou. Pokud bychom totiž chtěli sestavit rodokmen ambientu a alternativního žánru vůbec, jedním z Urgrossväter, tedy jeho pradědečků, by byli určitě Cluster.