Recenze filmu Góóól

Recenze filmu Góóól

07. 10. 2005  |  Autor: ozzby  |  Komentáře (1)
Stejně jako miliony dětí na celém světě, i malý Santiago sní o tom, že z něj jednou bude profesionální hráč fotbalu. Ale vzhledem k tomu, že bydlí v zapadlé čtvrti v LA, si myslí, že je to pouze sen. Až jednoho dne se stane něco neuvěřitelného.
Ve filmu Góóól! se všechno točí okolo nejpopulárnější kolektivní hry na světě. Producenti Mike Jefferies a Matt Barrelle s režisérem Dannym Cannonem zasadili děj především do fotbalové Mekky – Anglie. Na pomoc si přizvali fotbalisty zvučných jmen. David Beckham, Zinédine Zidane a Raúl Gonzalez se však ve filmu objeví jen v jedné krátké scéně. Svůj prostor na stříbrném plátně dostal i český hráč Milan Baroš. Ale nepředbíhejme…

V přistěhovalecké komunitě v Los Angeles žije také rodina mlaďoučkého Santiaga Muňeze (Kuno Becker). Santi není obyčejný mexický chlapec, který by se spokojil s životem někde na periferii: chce se stát opravdovou fotbalovou hvězdou. Jednoho dne hocha objeví britský lovec talentů Glen Foy (Stephen Dillane). Santi se s finanční podporou babičky, a navzdory protestům svého otce vypraví přes oceán, kde ho čeká kariéra v Newcastle United. Klubu právě jde o účast v Lize mistrů a mladý Mexičan může být posilou. Santiago poznává v Anglii nejenom velký fotbal, ale také pohlednou zdravotní sestřičku Roz Harmisonovou (Anna Frielová) a spoluhráče Gavina Harrise (Alessandro Nivola). Tento sympatický požitkář svádí hlavního hrdinu na scestí, takže není vůbec jisté, zda se Santimu splní jeho sen a nastoupí za A-tým slavného klubu.

Góóól! nabízí divákům nejenom americký sen zasazený do anglických kulis, ale také zajímavý pohled do zákulisí fotbalového Albionu. V záběrech z ligových zápasů spatříme i skutečné hráče: útočníky Alana Shearera, Patricka Kluiverta a Milana Baroše, který zde ještě obléká dres Liverpoolu. Tato hvězda loňského mistrovství Evropy je v rámci děje třikrát faulována a jednou vstřelí gól. I díky tomu je závěrečný boj Newcastle United s FC Liverpool o postup do Ligy mistrů atraktivní podívanou.1)

Příjemným překvapením filmu Góóól! jsou výkony Alessandra Nivoly v roli zhýralé fotbalové hvězdy Harrise a Stephena Dillanea coby lovce talentů Foye. Oba jsou přirození, přesvědčiví a vytvářejí typy, které diváci na plátně vždy rádi vidí. Představitel hlavní role Kuno Becker leckdy okouzlí svým fotbalovým umem, který pilně trénoval pod vedením fotbalového poradce a choreografa Andyho Ansaha. V roli Santiaga Muňeze se měla původně objevit slavnější herecká hvězda - Diego Luna (Mexická jízda, Hříšný tanec 2). Ten ale těsně před začátkem natáčení z projektu odstoupil a tvůrci na poslední chvíli povolali Beckera.

Máte-li rádi fotbal a příběhy s dobrým koncem, nenechte si Góóól! ujít. Poctivě vyrobený film nabízí divákům odpočinkovou podívanou, která nepůsobí kýčovitě, ani neurazí. Přináší příjemný pocit jako zhlédnutí kvalitního fotbalového zápasu. Zajímavá zpráva na závěr: film je první částí třídílné série. Premiéra pokračování se chystá na červen 2006, kdy se v Německu hraje fotbalové mistrovství světa. Santiago se by měl hrát utkání Ligy mistrů proti Realu Madrid. Třetí a závěrečný díl zachycuje Muňezovo vystoupení ve finále světového šampionátu.

1) Autentický zážitek ze zápasových scén nezkazí ani fakt, že záběry z duelu United s FC Chelsea nepocházejí z Premier League, jak se tvrdí ve filmu, nýbrž z utkání pátého kola Anglického poháru, které se hrálo v únoru 2005. Český fanoušek se proto marně ohlíží po brankáři Petru Čechovi, jenž v sezoně 2004/2005 odchytal drtivou většinu prvoligových zápasů, ale pohárové souboje vynechával.