Hybris: Česká scéna je velmi zdravá

Hybris: Česká scéna je velmi zdravá

04. 09. 2011  |  Autor: redakce  |  Komentáře (0)
Už 27. 9. odstartuje v Chapeau Rouge další pokračování mejdanu Culture Shock! Na 9. dílu se představí hned dva exkluzivní hosté: Hybris a Rockwell. Prvního z nich jsme se ptali mimo jiné na spolupráci s Metalheadz, kde mu nedávno vyšla kooperace s Ridem. Jak odpovídal čtěte níže.
Ahoj Evane, dobře se ví, že už nějaký ten pátek žiješ v Praze. Jak se ti Praha líbí jako město?
Opravdu si to tady užívám. Bydlím ve skvělé čtvrti se spoustou fajn hospod a restaurací a vychutnávám si české pivo a jídlo. Takže za mě super!

Zdá se, že od té doby, co jsi v Praze, vydáváš jednu pecku za druhou. Jak to vnímáš ty? Je tam nějaká přímá souvislost, nebo je to jen přirozený vývoj?
Abych byl upřímný, vážně nevím. Prvních pár let, co jsem tady bydlel, jsem jen pařil a práci ve studiu jsem se moc nevěnoval. Pak přišel ten moment, dejme tomu dva roky zpátky, kdy jsem si sehnal nový počítač a pořádně se ponořil do hudby. Stal se ze mě samotář, skoro jsem nechodil z domu a fakt jsem tvrdě makal na svém zvuku. To bych ve Washingtonu nedal, tam mě vždycky něco nebo někdo rozptylovalo. Ale v Praze jsem se do toho ponořil a mohl jsem si užívat tu samotu při práci ve studiu.

V době, kdy jsi působil v Robot Death Squad, jsme měli možnost sledovat spíš tvrdší releasy, zatímco teď by se dalo říct, že tvá tvorba spadá spíše do kategorie moderního drumandbassu, který mnozí označují jako deep. Co tě k této radikální změně vedlo? Co si vlastně o tzv. „deepu“ myslíš?

Pro mě to vlastně byl jen takový pokus. Vždycky se mi ta deepová stránka dnb líbila. A spoustu lidí si neuvědomuje, že to není nic nového. Photek, Teebee, Klute, Hidden Agenda, Source Direct a další - všichni dělali deepové pecky. A na těch já vyrůstal. Takže po letech tvorby na poli tvrdého neurofunku strávených s RDS jsem se rozhodl: „Fakt se mi líbí tyhle staré deepové věci, chci to zkusit“. Měl jsem tehdy toho neurofunku až po krk, tak jsem udělal pěkně hlubokou věc jménem Macrophage a tu si okamžitě vybral Phil Source pro label Vampire Records. Pak jsem udělal pár dalších kousků podobného ražení, které měly dobrou odezvu ve vyšších kruzích a já si řekl, že budu tenhle zvuk tlačit dál.

Myslím, že fenomén deepu je jen taková fáze, ale vážně mě baví věci, co teď někteří umělci v tomhle subžánru dělají. Jediné co bych vzkázal začínajícím producentům je, že pokud chtějí udělat deep nebo minimal dnb track, neznamená to, že můžou udělat sračku s maličkým snare a začít to tlačit do světa. Řekl bych, že hodně lidí bere minimalový sound jako výmluvu, že se jim nechce věnovat tolik času práci ve studiu. Přitom podle mě v úsilí při tvorbě není žádný rozdíl, rozdíl je jen ve zvuku, o který autor usiluje.

hybris

Jak vnímáš českou scénu? Myslíš si, že deep je tady populární a má budoucnoust? Dokázal bys naší scénu srovnat např. s tou Americkou, nebo třeba s tím, co se hraje a tvoří jinde v Evropě?
Myslím si, že Česká scéna je velmi zdravá, se spoustou nadšenců a zapálených DJs. Každý pátek, když jdu po Vyšehradské stanici metra, míjím skupinky teenagerů, co si trénují dnb tanečky. Mám z toho fakt radost, protože to jen ukazuje o kolik je zdejší scéna rozšířenější než ve Washingtonu. Co se týče progresivity zdejší scény, řekl bych, že tady je to hodně zajímavé. Je tu dost lidí, kteří si užívají fakt staré pecky, ale přitom jsou schopní pařit celou noc na deepový set. Třeba na mém posledním hraní v Crossu mě to hrozně bavilo, protože lidi byli naladění na tu vlnu, kterou jsem jim dával. Mohl jsem hrát přesně to, co jsem chtěl a přitom jsem byl s parketem pořád v kontaktu. Dva roky zpátky by to nebylo možné, protože zahrát deepovější set znamenalo lidi na parketu uspat. Nevím jak jsou na tom jinde ve světě, ale zdejší scéna vůbec nezaostává a bude se vyvíjet zároveň s hudebním žánrem samotným.

V článku pro drumandbass.cz, který se týkal tvého debutového projektu pro Metalheadz, na němž jsi pracoval s Ridem, jsme se dočetli, že k tvorbě přistupuješ poněkud jinak než právě Rido. Prozradíš nám, jak funguješ, když tvoríš? Co tě inspiruje, jak si práci organizuješ? Jak to prostě deláš, že pak vznikne taková pecka, jako např. Keeping Me?

No, řekl bych, že hlavní rozdíl mezi mnou a Pavlem je vpohledu na skladbu jako takovou. Já se na věc dívám trochu otevřeněji, prostě s něčím začnu a nechám se tím unést. Pavel si hledí cíle, je zkušený zvukový inženýr, takže dokáže přeměnit hudební nápad do hotové skladby. Je v tom hodně dobrý a rád takhle pracuje. Já zase raději začnu s nějakým nápadem a pracuju s ním tak dlouho, dokud třeba nevznikne něco úplně jiného. Keeping Me vznikala celkem zvláštním postupem, ale pro mě je v tomhle každá skladba jiná. Když jsem dělal na Keeping Me, zkoušel jsem zrovna několik nových synťáků a snažil se z nich dostat nový zvuky. Z toho nakonec vyšla basa, kolem které jsem postavil tenhle track. Pak jsem si řekl, že by to v nájezdu chtělo něco fakt epického, takže jsem začal zkoušet akordy a melodie, dokud se mi to nezdálo dost dobré. Nakonec jsem usoudil, že by tam sednul vokál, tak jsem našel sample, který jsem zpitchoval a sestřihal a track byl na světě. Jak říkám, s každým trackem je to jiné, někdy inspirace přijde, jindy ne. Proto se taky snažím být ve studiu co nejvíc, abych té šťastné náhodě šel trochu naproti. Dobrý vokálový sample nebo nový plugin často pomůžou rozvinout nápady, ale v zásadě se držím strategie pracovat tak dlouho, dokud to prostě není ono.

Co plánuješ do budoucna? Chystáš něco dalšího např. pro Metalheadz nebo pro jiné velké labely?

Plánuju spolupracovat hlavně s Metalheadz. Trávím většinu času zavřený ve studiu se svým novým počítačem a snažím se tvořit nové věci. Dodělal jsem pár kousků, ale ještě jsem je nikomu neposílal, protože mám pocit, že potřebuju svojí produkci posunout na další level, než vydám cokoli dalšího. Nedávno mi vyšly tři věci na labelech Blackout, Revolution a Metalheadz, takže je myslím v pohodě si teď na pár měsíců dát pauzu. Hodně producentů se zaměřuje na to, aby pořád něco chrlili do světa, ale já chci, abych se každým releasem někam posunul, přinášel něco nového. A dokud necítím, že to něco nového mám, nepotřebuju nic vydávat.

hybris

Na devátém dílu CS si zahraješ s Rockwellem. Jak hodnotíš jeho tvorbu?
Myslím, že Rockwell je hodně inovativní a zajímavý producent. Vytvořil si vlastní zvuk a rychle se dopracoval uznávaného postavení na dnb scéně. Vážně se uzavřel do praskavého a cvakavého zvuku dnb a dotáhl to s ním dál než kdokoli jiný. Má skvělé nápady a jeho produkce je ostrá jako břitva. Myslím, že se bude jen a jen zlepšovat.

Někteří lidé si myslí, že vaše produkce je v něčem podobná. Jak to vnímáš ty?

Tohle mi řeklo už hodně lidí. Vlastně mi ani nevadí, jestli si myslí, že máme podobnou tvorbu. Rockwell tenhle praskavý cvakavý zvuk protlačil a zpopularizoval, ale rozhodně ho nevymyslel on. Já jsem se Rockwella nikdy nesnažil napodobovat. Když třeba Alix Perez hrál před pár lety v Praze, bavil jsem se s ním o producentech a on zmínil Rockwella. Řekl jsem mu, že jsem o nikom takovém nic neslyšel a on byl fakt překvapený, protože podle něj jsme měli hodbě podobný zvuk. Přitom Rockwell a já máme úplně odlišné kořeny, hrajeme různé sety a taky bych řekl, že skládáme jiný druh tracků. Chápu to srovnání, ale fakt, že dva producenti pracujou s krátkým beatem a doplňujou ho zvláštní perkusí, neznamená, že dělají ve studiu to samé.

Produkce je jedna věc, Djing trochu jiná. Na co se při hraní soustředíš? Co od tebe můžou lidi na Culture Shocku čekat?
Když někde hraju, snažím se stáhnout lidi co nejhlouběji a pak postupovat k živějším a tvrdším věcem, abych pak zase pomalu klesnul k něčemu deepovém a tak to střídám. Snažím se mixovat svižně, abych nikoho nenudil a v té deepové selekci se snažím spojovat spoustu různých soundů. Taky občas vytáhnu nějakou starší klasiku nebo dokonce hodně staré věci, které obstály ve zkoušce času a tak spousta lidí ani nepozná, že jsou ty skladby staré.

Co si vlastně myslíš o podobných akcích jako Culture Shock? Mám na mysli kontaktní setup klubu, kde jsi jako DJ hodně blízko publika...a třeba taky skutečnost, že na CS se nehraje jenom drumandbass. Proložíš svůj set nějakým jiným stylem?

Popravdě jsem to neměl vůbec v plánu, ale v poslední době jsem pracoval na pár ne-dnb věcech, takže na ně možná dojde, uvidíme!

Na závěr klasická otázka, jak se na party těšíš a co bys vzkázal lidem?

Tak samozřejmě se na hraní na CS9 teším. Kromě toho se taky těším, až s Pavlem dokončíme pár rozdělaných věcí jako třeba remix pro můj oblíbený label nebo tvorbu nějakých opravdu podivných zvuků o kterých jsem poslední dobou dost přemýšlel. Taky hraju tenhle měsíc v Estonsku, takže to by měla být dobrá akce, pak mám další hraní v říjnu v Anglii a to bude taky skvělé. A jinak se těším na Plzničku a dobrou zábavu v hospodě s kámošema. Takže lidi, přijdťe s dobrou náladou ;)

My se na tvůj set rozhodně těšíme! Díky za rozhovor a na „slyšenou“!


Více informací na Facebook profilu akce

Dodal: Tomáš Vorel
INFORMACE K HUDEBNÍ AKCI

CULTURE SHOCK 9

Úterý 27. 9. 2011
Vstup: 100 Kč
Vystupují:
ROCKWELL (uk) & HYBRIS (us) & Stantha & MC Vorel & Tukan vs. DJs Pixie & Pauls B. & Petr-ik, Sonja, Elent 2.0 Cokl
Další informace
0 KOMENTÁŘŮ
DISKUZE
Jméno:
Email:
Titulek:
Text:
Zadejte číslo 144:
SOUVISEJÍCÍ OBSAH
TIPY NA ZAJÍMAVÝ OBSAH
REKLAMA   |   KONTAKT   |   ARCHIV   |   FESTIVALY 2020   |   RSS
ISSN 1801-6340, © Copyright Poslouchej.net 2003-2012
Webdesign a grafika