Report ze soboty na Sperm Festivalu

Report ze soboty na Sperm Festivalu

29. 04. 2010  |  Autor: Fnop  |  Komentáře (11)
Po roce prázdna se Sperm resuscitoval a MeetFactory proměnil v pulsující budovu hostící přehlídku současné elektronické hudby. Na dvou stageích, Play, jejímž posláním bylo představit současné možnosti live performance a Ffwd, která měla uvést návštěvníky do obrazu a jak vypadá současný taneční underground. Tento report přináší sebrání prožitků jedné z návštěvnic hudbou poblázněných a nevyhrazuje si nijaký patent na objektivitu.
Naposled jsem MeetFactory navštívila při příležitosti audiovizuální stimulace aka Lunchmeat Festivalu (report zde: https://poslouchej.net/11792-Lunchmeat-Festival-Nedocenena-extravagance.html), tenkrát jsem nedokázala pochopit neskutečně nízkou návštěvnost. Sperm naproti tomu dopadl v sobotu přesně opačně. U vchodu se tísnily davy zmatených a natěšených hipsterů, nerdy looking people a taky zcela obyčejných casual lidí. Přítomnost leckterých „celebrit“ dává na vědomí, že tahle nová „kultůra“ teď fakt jede. Dozvědět se, do které fronty si stoupnout jako host a jako placený návštěvník nestálo tolik sil. To, že se po tom většina lidí nepídila a zjistila svou chybnou pozici až u okénka a prodloužila tak svůj pobyt před vchodem o další pětiminutovky, způsobovalo jistou míru napětí. Konečně jsme tam. A na hlavní stagi už je solidně naplněno!

Na Play stagi už Data-live rozehřívají publikum svou čistou pozitivní show. Hudba, která z laptopů prosakuje, je dost měnivá. Tvrdší dubstepové beaty střídá pomalejší optimistický klavírek, hutná basa navrací posluchače zpět do reality a atmosféra tak dostává výživný základ k dalšímu růstu. Nemá smysl škatulkovat, troufnu si věřit, že Data-live plně tvořili svou show v souladu s koncepcí Play stage pro onu noc. Nečekaně dobří. To už se nám návštěvníci vlní a je to taky první okamžik, kdy ostřím směrem k baru, kde nenacházím osvěžení a pohodu, ale stres a nepříjemný mood. No jo, tak jsem si dovolila říct o pivo mimo pípu. Pardon. Barman s úsměvem je dobrý barman, lidi nelidi. Uši už táhnou k pódiu, tak začíná příběh návštěvníka Spermu o dehydrataci, a tančíme. Nějaký vypuštěný Nickelback, či co to bylo za vilný mužský hlas s kytárkou mě dost vykolejí. Na Play si s námi asi vážně budou pohrávat.

Drzý blonďák Robot Koch už rozjíždí svoje peklíčka na FFWD. Jeho berlínství doslova cákalo po lidech, když pouštěl striktněbeatovou party. Byl to on, kdo způsobil publiku jakousi prostorovou schízu, kdy se vzadu těsnil chumel nešťastníků a první řady zely prázdnotou? Odvážně letíme kupředu, Koch poskakuje za pultem a kyne rukama. Pouští jakousi brazilskou píšťalkovou zvrhlost, ta se postupně proměňuje v klasickou dubstepovou řežbu. Robot mi učaroval svým albem Death Star Droid, ale nějak se mi téhle atmosféry nedostává. Když už se obracím k odchodu, úplně klidně, jakoby na výsměch, pustí ještě Jokerův remix How do you like me now? od Heavy. Wuat?! Jdu tam skákat zpět smířená s tím, že nakonec dostanu něco kompletně odlišného. Tuším, že zazněla ještě Ikonika a pak stoprocentně Love And The Machine z Kochova EP. První řady lítají ke stropu a já jsem konečně uspokojená.

Future Sound Of Petržalka na Playi po vzoru předešlých i následujících učinkujících vtipkuje. Do svých tucek řadí samply jinglů starého Českého Rozhlasu. Remix Láááskááá je tu s nami, buďmě s ňoooou baví snad až příliš. Bar je pořád přecpaný a vzduch houstne, naštěstí party stále graduje. A Čo bolí, to prebolí, prej.

Dan Deacon aka očekávaná megastar spustí show tradičně přímo v kotlíku lidí. Z něj se paří a vzduch se stává nesnesitelným. Deacon ještě ani nestihnul začít a máme pocit, jakoby za chvíli měly ze stropu padat kapky šťastia. V kombinaci s tím nedostupným pozérem barem docela opruz. Psychotropní ulítlá elektronika pro děcka drze fičí sálem a skřítek Deacon skříplým hlasem piští koncert. Zní to výborně, vidíme skoro nic, šplháme a potíme se. Deacon si zjednává v sále pořádek. Za chvilku vzniká přímo před ním pohodlný taneční prostůrek a strhává se dance contest. Tenhle člověk ví, jak vládnout. Dav novodobých hipísáků je v náruči taťky Deacona neskonale šťastný. S Danem se zpívá, s Danem se tančí a dělá všechno, co si bude přát. Není to nádhera? No podívejte:



Tohle kolečko kolem Deacona bylo poměrně pevně ohraničeno další částí lidí, kteří se na tohle mohli akorát tak víte co. Tam se jen tak koukalo a snad ze strachu z případné manipulace vlastní osobnosti se prostě nepohybovali, jen stáli na špičkách a zvědavě pokukovali. Jo, ano, byla jsem jedna z nich a tak jsem se rozhodla odejít za vymodleným Barry Lynnem aka Boxcutterem.

Ten stál na pódiu obklopen o poznání klidnějším publikem a v ruce třímal baskytárku. Hrály se záležitosti typu Spacebass z Arecibo Message. Organická postupná přeměna hudby Boxcuttera zbavuje kytary a my se začínáme vlnit v těch nejpříjemnější garage a two step rytmech. Připadám si jak na private party někde v Londýně. Jemné beaty spouští citelnou vlnu spokojenosti. Už se začíná povzbuzovat a pískat a Boxcutter ukazuje svou, pod fotografiemi na Last.fm tolikrát komentovanou, „cute“ stránku. Na naše projevy spokojenosti reaguje neskutečně roztomilým studem. Směje se a prohrabuje vlasy, uklání se a vůbec, jsme jeho kámoši. V tyhle chvíle se na FFWD odehrával čistý underground. Za zvuku starších alb Glyphic a Oneiric se začíná přitvrzovat. Zní Mya Rave a to už se férově skáče a řve a on se pořád stydí! Na vrcholu blaha se leknu konce téhle show, naštěstí tečku obstará Sunshine VIP a to už přes husí kůži na zádech ani nemůžu vlnit tělem. End, konec, tedy první z nich. Vystojíme si další pokračování a hraje se Photekovský oldschool jungle, do toho ještě oldschoolovější rap a graduje to až v „murda“ ragga show a výstřely. Další konec. Uááá! „Hobluj Pi+o!“, říkali ti staří raveři vedle mě. Ten kluk teď začne pro jistotu triphopem, aby toho nebylo málo, a pokračuje nějakou oldschoolovou dnb palbou, kterou zná snad každý (a já se ptám, jakou?). Definitivní konec a ještě větší řev publika, Boxcutter rychle sklapne svoje Vaio a nashle. Vrchol festivalu.

Pantha du Prince jsem proseděla na FFWD paralyzovaná Boxcutterem (pardon). Owntempo parta, aneb čeští dubstep pioneers represent už slouží jako relaxace a dozvuk, přestože hrají klasicky čistě a kvalitně. ANSův zvuk už člověk nezamění za nic a o to tu přece jde. Na Play jsem se znovu zvládla přesunout až na Jacoba Korna.

A ten takhle k ránu sedl. Ty housíky, to je věc, zas se vlévá život do zmožených těl a minimalová čistota vládne, ale nesvazuje a tak dostáváme variabilní taneční hmotu a nechce se domů. Jdeme, až se nejde pohybovat.
Jo! Tak zase za rok.
INFORMACE K HUDEBNÍ AKCI

SPERM FESTIVAL IS BACK

Pátek 23. 4. 2010 až Neděle 25. 4. 2010
Vstup: 190-290/250-390
Vystupují:
Dan Deacon, Why?, Cristian Vogel, Pantha du Prince, High Places, Boxcutter, Robot Koch feat. Grace, SPAM - Karel Gott Prager, Floex & Líba: Orlakovy ruce, Owntempo (ANS, Side9000, Subject Lost), Bio by Bio Oko: film All Tomorrow Parties, Nerdcore for Life, Vincet Moon a další
Další informace
11 KOMENTÁŘŮ
DISKUZE
Jméno:
Email:
Titulek:
Text:
Zadejte číslo 144:

05. 05. 2010 | 11:23:35
+0 | -0

...

tak preci jenom by to neco chtelo... koncerty jsou ted neodmyslitelne spjaty i s vizualni strankou diky soucasnym moznostem.. viz ten lunchmeat koncept, uzsi spoluprace s vizualnimi umelci. ta stage byla paradni http://www.vimeo.com/10188996
o
04. 05. 2010 | 11:43:18
+0 | -0

4MB:

aha, mimulostí. tzn že budoucnost zřejmě vypadá (mluvíme o vizu) jako "malá" spermí stejč. nějaký deko tam dam, nevim, něco prostě! no ale jak myslíš
fnop
03. 05. 2010 | 20:10:21
+0 | -0
souhlas s Michalem...
Michal Brenner
03. 05. 2010 | 15:34:46
+0 | -0
ahoj, jsem pořadatel sperm festivalu. vizuály byly na festivalu jen tam, kde byly konceptuálně spjaté s hudbou nebo s ní vznikali zároveň, tj. zejména v pátek večer. myslím, že doba kdy ke každýmu DJovi musí nutně pouštět náhodný VJ nádodné smyčky je naštěstí již minulostí. méně je někdy více.
fnop
30. 04. 2010 | 20:18:19
+0 | -0

pro o

dík! Měl(a) bys zajít na Autechre :)))) lepší žádnej než blbej vizuál, nedejbože reklamní, jako jsme jich stále častěji svědkem např. na B4B.... obrazový hlecní občas připomíná násilí, jsem zastánce vizualizuj kvalitně nebo vůbec...
o
30. 04. 2010 | 17:37:24
+0 | -0
no, věc vkusu .. já mám představu naopak, že vizu má (by mělo / aspoň mohlo;) být skoro úplně všude - ať už malé DJ bary (jako standardní výbava) či velké kluby / haly / .. . a ať se pouští cokoli, klidně pohled z vlaku, jak jel autor na chalupu nebo tak .. než ten studený minimal. jakože s klidem přejdeš tvrzení organizátora třeba koncertu Radiohead, že projekce nebude, že de přece vo muziku ?! eee : / jináč fnopčí raport zasaklasa ;D
fnop
30. 04. 2010 | 15:27:03
+0 | -0
na Playi bych snad ani vizualizace nedávala, performovat měli přece vystupující.ffwd už je jiný kafe.... zas na boxcuttera s kytárkou byl pohled fajnovej a koch to taky rozbalil.... ani bych to zas az tak nepostradala. nemusi byt vizualno vsude a kdyz tak jedine dobry a to je zas spis ten lunchmeatovsky koncept. obcas vizualizace vylozene vadi, kdyz stoji za nic... a ze jich je vetsina...

ale ano zvuk hruza, deacon silenost :(
o
30. 04. 2010 | 14:41:45
+0 | -0
o to méně pochopitelné a nejen pro mě. a pokud je to nějaký záměr, aby si masa návštěvníků mohla oka krmit jen pohledem na (často) jediného vystupujícího, při současné (téměř) absenci nějakých tomu odpovídajících světel, .. pak je to záměr, zdálo se mi, nikoli nejlepší. trochu chápu - bačet zřejmě nebyl, co býval; no zrvna na tomhle ?! .. tak bokskatra s bílou zdí zasebou už snad máme zasebou a o zvuku (jistěže ne furt a všude, no bylo tam těch momentů..) snad řači až jindy. no ale jinak (prý) paráda ! )
tchunia
30. 04. 2010 | 13:24:48
+0 | -0
pokud vím, tak žádní VJs avizovaní nebyli.
fnop
30. 04. 2010 | 12:01:22
+0 | -0
vidíš tohle jsem tu vůbec nezmínila, ale taky mi to vrtalo celou dobu hlavou...
h?2o
30. 04. 2010 | 11:21:56
+0 | -0
poví někdo, jestli ta projekce a světla (ne-)byly takle schválně?
SOUTĚŽTE
SOUVISEJÍCÍ OBSAH
TIPY NA ZAJÍMAVÝ OBSAH
REKLAMA   |   KONTAKT   |   ARCHIV   |   FESTIVALY 2020   |   RSS
ISSN 1801-6340, © Copyright Poslouchej.net 2003-2012
Webdesign a grafika