The Keeper & Steen: Preferujeme svižné techno

The Keeper & Steen: Preferujeme svižné techno

06. 09. 2007  |  Autor: redakce  |  Komentáře (0)
Dj team Steen & The Keeper jsou součástí "new rookies" Apokalypsy, avšak jejich 7leté zkušenosti jasně potvrzují, že až k takovým „nováčkům“ patřit nebudou. Steen odstartoval svou zálibu v hraní na Czechteku, později patřil do house freetechno soundsystemu Spectro a až pak potkává The Keepera, se kterým společně zakládají agenturu Technovynil. Sami svůj sound nazývají jako fresh banging techno doplněné scratchingem a hutným mixem.

Vzhledem k tomu, že hrajete poprvé na tak velké akci jako je Apokalypsa, představte se prosím těm, kteří vás neznají.

The Keeper: Ahoj, mé jméno je Jan Heira ,jako Dj vystupuji pod nickem The Keeper. Je mi 23 let a pocházím z takového klidného jihočeského městečka Bechyně, ale bydlím už dlouhou dobu v Praze. Okolo hraní se už nějaký ten pátek točím, zanedlouho tomu bude 7 let. Za tu dobu jsem měl možnost zahrát si na několika skvělých akcích po celé ČR, se spoustou dobrých Djs, jak českých tak zahraničních. Jinak patřím pod bookingovou agenturu funtastic.cz

Steen: Jmenuji se Stanislav Zeman aka Dj STEEN a jsem Jihočech žijící v Praze. Jako Dj patřím pod agenturu funtasic.cz a vystupuji se svým kolegou Keeperem převážně v jižních Čechách a máme i rezidentní hraní v jednom pražském klubu. Hraju převážně techno a jeho lehčí či těžší odnože, ale nepohrdnu i housem, breakem a electrem... Hrál jsem po boku skoro všech předních českých djs a některých zahraničních.

Jste součástí jihočeské scény, která je velmi specifická, soustředěná spíše na malé akce. Jak se to stane, že se djs z jihu dostanou na Apo?

The Keeper: Ano soustřeďuji se spíše, a myslím, že i raději, na menší klubové akce. V posledních letech totiž většina pokusů o pořádání větších akcí i přes velmi dobrou reklamu skončila minimální návštěvností. Mnohem lépe jsou na tom menší, zaběhnuté akce, jako jsou X-Mix, nebo Kinetic, které dobře fungují už delší dobu a podle návštěvnosti a počtu úspěšných dílů je vidět, že lidi baví. Ty časy, kdy byla skoro každý víkend nějaká větší akce, jsou bohužel nenávratně pryč. Jak se dostat na Apo? Nevím, podle mě na sebe jde nejvíce upozornit právě na těch Warm-Upech, nejlépe za přítomnosti promotéra Apokalypsy a zahrát dobrej setík! Tak nějak se nám to myslím povedlo :)

Steen: Jelikož jsme s Keeperem momentálně skoro u všeho, co se techna na jihu týče, tak jsme nechyběli ani na jednom Warm-Upu, kde jsme zřejmě svým výkonem natolik Dalina oslovili, že nás nakonec pozval na další díl Apokalypsy. Pro mě to byla docela událost, protože pro dje, jako jsem já, je taková party splnění snu.

Když jste s djingem začínali, dovedli jste si představit, jak to bude probíhat? Jak byste vlastně popsali vaše začátky?

The Keeper: Na svoje začátky vzpomínám velmi rád. Po nějakém čase navštěvování akcí po celé ČR jsem si djing chtěl vyzkoušet natolik, že jsem neváhal a ty gramce si pořídil. To byl rok 2000. V té době také začínal hrát můj kámoš Mike E, s jehož pomocí jsem měl možnost zahrát si na dnes již neexistujícím Open Airu Summer Expose, který byl v té době největší na jihu Čech. S kolegou Steenem jsem se poprvé setkal zhruba o tři roky později ,na party v nějakém starém skladišti, kde hrály sound systémy. V tu dobu mě ani nenapadlo, že budeme někdy hrát společně na Apokalypse.

Steen: Tak určitě jsem si nemaloval hvězdnou kariéru, která při dnešní situaci naší scény ani není reálná, ale byl jsem obyčejný clubber, který sjížděl více jak 5 let všechny možný akce, převážně s techno music a po čase zjistil, že jenom tančit nestačí a začal přemýšlet, jaké to je stát na druhé straně. Tak jsem to zkusil a šel si za tím. Ze začátku jsem hrál hlavně pro sebe a pro svůj pocit naplnění, jenže v pozdější době jsem zjistil, že jako dj toho mohu lidem nabídnout mnohem více a tak jsem dneska tam, kde jsem a zažívám pocity, které se dají přirovnat snad jen sexu.

steen

Hlavní tématem našeho rozhovoru je Apokalypsa Let’s go Techno. Co pro vás osobně tato akce znamená a jak hodnotíte line-up tohoto dílu?

The Keeper: Tak Apokalypsa je pro mě určitě jedna z nej techno halovek u nás, s dnes již velmi kvalitním zvukem a světelnou show. Nemohu vynechat ani perfektně zvládnutou projekci a kvalitní line -up. Myslím že by mohla bezesporu konkurovat zahraničním akcím. Co se týče line-upu, tak nejvíce se těším na Chrise Liebinga, mám od něho spoustu desek a stylově mi velmi sedí, hlavně posledním albem Collabs 3000, na kterém spolupracoval se Speedym J… No a koncert Tube Tech si taky rozhodně ujít nenechám, mám dojem že podobná live show v tomto podání v Boby ještě nebyla, takže se mají určitě všichni na co těšit!

Steen: Apokalypsa jako taková je pro mě nejlepší halová party u nás a vůbec jedna z nejlepších v Evropě. Má dlouhou tradici a jako jediná pravidelně funguje již nějaký ten pátek. Apo team už nám dávno ukázal, že co se týče line upu, jsou to opravdu profíci, takže opět se máme na co těšit. Já osobně se nejvíce těším na Chrise Liebinga, protože je to průkopník německého techna. Dále určitě bude zajímavá skupina Tube-Tech, už kvůli live vystoupení a remixům, které dali světu.


Techno je podle mnoha vyjádření zasvěcených mrtvé. Je možné, aby byl tento styl čímkoliv nahrazen? Dovedete si třeba představit, že se budete muset přizpůsobit a začít hrát např. minimal, nebo trance?

The Keeper: Vůbec bych neřekl, že je mrtvé a ani si nemyslím, že by tomu tak v budoucnu mělo být. Tento styl tady bude ještě hodně dlouhou dobu, stále se bude vyvíjet, jen se bude dále formovat a měnit podoby zvuku. Trance bych asi nehrál, tento styl mě popravdě nikdy nějak zvlášť neoslovil, ale pár minimalových desek doma mám, ale spíše jen tak pro poslech. Pravda je, že ti "zasvěcení", jako třeba Beyer nebo Umek tento styl považují za mrtvý, ale podle mě tihle páni dosáhli v klubovém technu všeho, čeho dosáhnout chtěli, proto změnili notu. Je to přirozené a chápu je, na jejich místě bych asi udělal to samé.

Steen: Techno se jako všechny styly vyvíjí a s tím přicházejí i extrémy v podobě schranzu a minimalu. Takže se o nahrazení techna třeba minimaxem vůbec nemůžeme bavit. Techno tu bude vždycky, ale bude se časem měnit a vyvíjet jako ostatní styly. Hodně záleží také na lidech a okolnostech. Trance je u mě pasé, protože to na mě působí jako vylepšená diskotéka.


Věnujete se vlastní produkci? Většina předních producentů tvoří hudbu ve studiu, myslíte si, že je to jediná cesta? Nebo lze vytvořit dobrou hudbu i bez studiového zázemí?

The Keeper: Sám používám pár SW programů, ale už teď vím, že pokud budu chtít dosáhnout opravdu kvalitního zvuku, tak bez HW to půjde asi velmi těžko. Mít dostatek finančních prostředků neváhám ani chvilku. Doufám, že se to vše časem vychytá. Celkem dost lidí mi říká, že nezáleží na tom v čem děláš, ale jak. V dnešní době už je spousta programů, ve kterých máte spousty možností nahrazující hardware. Ale podle mě nestačí jen používat myš a sledovat monitor. Pro opravdu čistý a dynamický zvuk je toho potřeba mnohem víc.

Steen: Myslím si, že jde dělat dobrá hudba i bez studia, ale dneska je to všechno o penězích a zázemí a když už máte dobrý zázemí, tak vám to musí někdo vydat, takže ve finále ani nezáleží jak jste dobrej, ale na tom, kolik máte peněz a známých. Samozřejmě to chce určitě talent, ale v dnešní době je těžký se jako začínající producent prosadit. Já osobně jsem zvolil variantu, že si skládám tracky sám pro sebe a občas si je zahraju. Největší odměnou pro mě je, když vidím, že to lidi baví.

Jaký styl ve svých setech preferujete? Zkuste třeba říct název jedné desky, tracku, který ho nejlépe charakterizuje.

The Keeper: Preferuji svižné techno, spíše temnějšího charakteru, doplněné scratchingem a různými zvukovými efekty. Jedna deska či track by můj styl mohly charakterizoval těžko, spíše mohu jmenovat své oblíbené producenty- Carlos Rios, James Ruskin ,Radial, Tim Xavier, Robert Hood, Nick Wilson, Takaaki Itoh, Phase… Dále mám spoustu oblíbených labelů, na které ve svých setech nedám dopustit - Dinner Records, Inceptive, M-Plant, Electracom či ARMS.

Steen: Momentálně mám nejraději funky techno, trochu tribálku, prostě klasika techno a jak jsem řekl, jeho lehčí či těžší odnože. Hlavně musí být pořádná show aby se lidi bavili, protože nejlépe lidi zaujmete tím, že budete úplně jiní než ostatní a o to se s Keeperem snažíme, ať už jsou to scratche, efekty či míchání různých stylů techna do sebe.


Myslíte si, že je možné se dnes na taneční scéně výrazněji prosadit? Pokud ano, jak?

The Keeper: Pokud jste pouze DJ, je to v dnešní době už velmi těžké, ale samozřejmě, že to jde, když se chce. Jen to musí člověka bavit, musí se snažit dát do toho co nejvíce a vydržet u toho co možná nejdéle. A když to půjde dobře, výsledky se dříve nebo později zaručeně dostaví. Mnohem snadněji a lépe se člověk prosadí s vlastní produkcí. Klasickým příkladem toho je Elektrabel, Radial, slovenský Dj Boss, nebo ARMS recording crew. Samozřejmě jsou také důležité známosti lidí, které vás nějakým způsobem mohou posunout dál.

Steen: Je to možné, ale cesta podle mě vede přes tu zmiňovanou odlišnost. Prostě vystoupit z řady, protože dneska umí dobře míchat každý druhý človíček. Taneční muzika je o zábavě. Není o drogách a rychlosti, ale o tom, jak to podáte a jakou formou.

Být djem může mít různé důvody. Chci znát ty vaše… proč vlastně hrajete? Co vám djing dává?

The Keeper: Tak hraní je pro nás hlavně velká zábava, je to náš koníček už spoustu let a baví nás stále stejně. A když jde při hraní dav s námi, zábava a dobrý pocit je o to větší! Když hraju doma, je to pro mě spíš takový relax, uvolnění se, pohoda. Djing a vůbec taneční scéna mi dala hlavně spoustu dobrých přátel, které bych za jiných okolností asi nepotkal.

Steen: Adrenalin, pocit uspokojení a hlavně radost ze života. Poznal jsem díky tomu plno skvělých lidí a je to pro mě i určitý styl života. O penězích nemůže být ani řeč. Pro mě je největší odměna, když za mnou po akci někdo přijde, pokývá a řekne: „bylo to dobrý, kámo“ - to je ten nejlepší honorář na světě.


Mnoho umělců má na začátku své vzory, které je nějakým způsobem ovlivňují. Je to tak i u vás?

The Keeper: Ano, z počátku to byla dvojka Space Dj'z. V době, kdy jsem začínal hrát, vyšlo jejich mix cd The Last Dj'z On The Earth, které jsem poslouchal denně a poslouchám ho pořád. Hlavně mix od Bena Longa, který je opravdu precizně připravený. Tímto stylem a zvukem mě z počátku ovlivnili. Sem tam temnější, sem tam funky groovy techno podané skvělým mixem ze tří gramců mě opravdu bavilo a baví dodnes. Space Dj'z mě po technické stránce ovlivnili asi nejvíce…

Steen: Já nemám žádné vzory, mám oblíbené producenty a Djs, ale všechno dělám po svém a nikoho se nesnažím kopírovat. Mě hlavně ovlivňují lidi a jejich reakce.


Vzhledem k tomu, že hrajete versus set, zajímá mne, jestli je těžké skloubit dva individuální přístupy k hudbě. Máte nějak rozdělené role?

The Keeper: Rozdělené role určitě ne. Sice solo hrajeme každý trochu jiný styl, ale pokud hrajeme spolu, snažíme se vždy sami sobě přizpůsobit, odhadnout lidi na parketu a dát svým setům nějaký odlišný rozměr, jak po hudební stránce, tak po technické. Chceme se prostě nějakým způsobem lišit od ostatních techno Djs a zatím se nám to daří.

Steen: Nemáme, vše je improvizace. Řídíme se momentální situací a atmoškou na akci. Já ani pět minut před akcí nevím co budu hrát. Když hrajete versus tak to pořádně ani nejde. Každý hrajeme trochu jiné techno a oba si to jedeme po svém, samozřejmě s ohledem na toho druhého. Na druhou stranu vím vždy co od Keepera čekat a naopak. Hlavně ho znám už 10 let, máme podobné názory a nikdy jsme neměli žádné neshody, 3 roky spolu bydlíme v Praze a dobře si rozumíme i v běžném životě. Naše role jsou dány a ani se na nich nemusíme domlouvat.


A na závěr mne zajímá, jaký pocit by měl dj mít po dobrém vystoupení. Co potřebujete k tomu, aby se povedlo? Záleží například na podmínkách, vaší náladě, reakcích lidí?
 

The Keeper: Mně vždycky nejvíce záleželo na dobrém zvuku, to je pro mě základ, na kterém to celé stojí. Pokud je zvuk kvalitní, hraje se mi bez sebemenších problémů a hraní si užívám. Když není, stojí to za prd. DJ by měl odcházet od gramců s pocitem, že lidi nenudil. Od kamarádů, co na Áčku již jednou hráli, jsem slyšel, že zvuk je tam vynikající, tak moc doufám, že se nám to povede a budeme odcházet spokojení. Samozřejmě kladné reakce lidí jsou o to příjemnější, pomáhá nám to více se odvázat a shodit počáteční nervozitu, která na Apokalypse nepochybně bude! Přeci jenom je to zatím to nejlepší hraní, které nás čeká.

Steen: Zaleží na všem – technika, nálada, publikum. Jaký by měl mít dj pocit? Pocit naplnění a uspokojení, pocit, že lidi pobavil a předal jim hlavně pozitivní energii.


Posuňte se v čase a představte si datum 23.11. v Bobycentru v Brně, přesně 5 minut před začátkem vašeho setu. Lidi reagují skvěle, dj před vámi končí a je na vás udržet atmosféru, stačí jen vybrat dobrou první desku. Víte která to bude? Kdyby byla možnost říct v tu chvíli něco do mikrofonu, využili byste ji? Jak by zněl váš vzkaz publiku?
 
The Keeper: Nevíme, kterou desku dáme jako první, vše asi rozhodneme až na místě. Ale určitě to bude nějaká pecka! Mikrofon bych pro jistotu ponechal povolanějším, to zatím není nic pro nás.

Steen: Tak jelikož můj hlas není zrovna moc na mikrák, tak bych toho moc nenapovídal, ale určitě tam bude nějaká ta nervozita, protože Apo bude snad zatím to nejlepší, co mě jako Dje potkalo. A co se týče desky, tak bude záležet, kdo bude před námi hrát a hlavně čím bude lidi bavit... Určitě je dobrej track Speleon v remixu od Bena Simse. To je moje takzvaná srdcovka s obrovskou energií.

 
INFORMACE K HUDEBNÍ AKCI

APOKALYPSA LET´S GO TECHNO

Pátek 23. 11. 2007
Vstup: Online předprodej 369 Kč, na místě 479 Kč
Vystupují:
Chris Liebing, Tube-Tech, Brian Sanhaji, Boriqua Tribez, Boris S, Mayla, The Keeper & Steen, Michal Poliak, Jerry, Misa Salacova, Golpe,Roman Hyde, Adam N, Martin Gredner, No Money, Ringo, Ian Void
Další informace
0 KOMENTÁŘŮ
DISKUZE
Jméno:
Email:
Titulek:
Text:
Zadejte číslo 144:
SOUVISEJÍCÍ OBSAH
TIPY NA ZAJÍMAVÝ OBSAH
REKLAMA   |   KONTAKT   |   ARCHIV   |   FESTIVALY 2024   |   RSS
ISSN 1801-6340, © Copyright Poslouchej.net 2003-2012
Webdesign a grafika