Proč jsi vlastně začal používat své jméno Michal Poliak místo dřívějšího „BB Mike“? Abych pravdu řekl, myslím, že BB Mike je vynikající nick name pro Dje...
Poradilo mi to nezávisle na sobě několik fundovaných lidí z taneční scény, nejvíce mě ale přesvědčil manažer z Holandska, který řekl, že djů „Miků“ je hodně, kdežto Michal Poliak zní v zahraničí exoticky, a o to nám právě jde.
Jak to vlastně bylo s tvojí cestou do Kanady, která měla pro tvůj budoucí hudební vývoj značný vliv? Proč jsi tam jel, jaké to tam bylo a jak ses dostal k Preachovi? A co tě na Kanadě nejvíce oslovilo?
Odjel jsem do Kanady především proto, že jsem musel kvůli svým deliktům z předchozích let přestat dělat svoji práci manažera a seriozního finančního poradce. Kanadské město Montreal jsem si okamžitě zamiloval, je to město nekonečných večírků a stylových francouzských kaváren. Na jednom techno večírku v tehdy nejlepším klubu Aria mně jeden dj poradil jít nakupovat desky do vynil shopu, kde dělal na půl úvazku Preach. Nejvíce mě na Kanadě oslovil hokej a javorový sirup.
Poslední dobou se také prosazuješ jako producent. Jak vlastně probíhá vydání desky a její propagace?
Nejprve je potřeba najít label, který zaujmete svojí hudbou a který ve vás spatří ekon. potenciál. Neradi riskují s no name producenty, takže vydat první desku je určitě nejtěžší… Snažil jsem se o to několik let se svými tracky. Propagaci a distribuci si řídí sám label, my jsme se starali jen o mediální podporu na domácí scéně.
Kam by ses chtěl v djingu a produkci dostat? Plánuješ hrát také live? Je dostatek „materiálu“?
V djingu určitě do celého světa, procestovat co nejvíce zemí a zahrát si na těch nej parties.
V produkci bych se rád stal jakousi ikonou české scény, pozvedl náš prapor výš a mám v plánu také hodně originální projekt, který je ale zatím super tajný. Live zatím neplánuji, nejen kvůli materiálu, který není problém, ale rád skutečně mixuji muziku.
Na Apokalypse vystoupí Chris Liebing, Tube Tech live, Brian Sanhaji, Boris S a Boriqua Tribez. Komu z výše jmenovaných dáváš „větší přednost“? Na koho se těšíš?
Úplně na všechny, Liebing byl dlouho můj vzor, B.Tribez je jeden z mála, kdo hraje a skládá originální, moderní, jak říkám já „banging music“, která má vynikající taneční groove a spoluurčuje další vývoj mainstreamu techna, který se prudce rozdělil na dva tábory – minimálnější a tvrdší. Vznikla díra, kterou máme ale možnost zacelit, proto se nenechávám zviklat „moderními“ trendy jako jsou schranz, electro a minimal.
Nejvíce jsem ale každopádně zvědav na projekt Tube Tech live, všechno „na živo“ bude určitě zážitek pro všechny smysly. Sám jsem zvědav na kytarové live pasáže a zpěv :)
Hodně teď sleduji reakce lidí na minimal, jestli se to tedy minimal dá obecně nazvat. Každopádně existuje jakýsi nový sound, který začal byt "in" i na jiných akcích po celé Evropě. Co vlastně ty říkáš na slovíčko "in" v hudební oblasti? Řídíš se jím?
Jak už jsem odpověděl v předchozí otázce - neřídím, snažím se držet svůj styl, který se samozřejmě také vyvíjí, ale nikoliv v závislosti na tom, co ostatní považují za „in“. Když jsem před šesti lety kupoval jako jeden z mála desky electra ve Francii, nebo hrál techtrancové desky v době tvrdého techna, pomlouvali mě, že je to diskotéka. Dnes najednou hraje electro nebo trance každý, musím se tomu fakt smát. A minimal? Jistá osoba teď po nejmenované akci označila ty, kteří jej protlačují na velkých akcích slovy „dědci, kterým se už nechce tancovat a jen tupě stojí, čumí a pomlouvají ty, kterým to ještě jde.“
Jsi z malého města Břeclavi, kde máš opravdu vynikající studio - společně s Preachem, který v Břeclavi také žije. Jak vlastně proběhlo, že Preach „zakotvil“ z Kanady v Břeclavi?
Chtěl do Evropy a vybíral si mezi Holandskem a Českem, kde měl i přítelkyni. Zvítězily podstatně levnější náklady na život a blízkost vídeňského letiště.
A potkáváte se třeba v obchodě? Máte své dny ve studiu rozdělené, nebo je tam trávíte záměrně společně? Kdo se ti vlastně z producentů za poslední dobu vryl pod kůži?
V obchodě se s Preachem zásadně nepotkáváme, zatím se držíme tohoto pravidla. Dny ve studiu jsou především moje. On teď začal tak cestovat a hrávat venku, že ho vidím sotva na pár dní za měsíc:) Mezi mé oblíbené producenty v poslední době patří dj Wehbba z Brazílie, Bryan Cox z NY, Sander Van Doorn, Marco G z Kanady, Elton D, Hybrid Players, Airbase…:)
Jak jsi vlastně prožil léto, na jakých open airech a festivalech jsi hrál? Předpokládám, že po úspěchu s deskou jsi musel strávit celé léto „za pultem“ - nebo tomu tak není? Chtěl bych se tě vlastně zeptat - udělá úspěšná deska nějaký efekt? Například, že by si pořadatel řekl: Jeho deska má úspěch, vezmeme ho na hlavní podium?
Léto jsem si užil parádně. Hrál sem na Rio de Riviera, Hradhousu, Trnkobraní a košickém Free Summer open air, kde bylo letos snad mezi 8-10 tisíci návštěvníky - což byla asi nejlepší akce, protože na rozdíl od českých promotérů mě po releasech desek umístili právě na hlavní podium, dokonce na půlnoc… Mám pocit, že vlna nadšení českých promotérů z českých producentů upadla v době, kdy tady Dave Fish vydal první desku - byla z toho docela euforie, konečně český producent… Teď to nikoho moc nebere, nejsem jediný Čech, který něco vydal, ale nikoho z nás na velkých akcích moc nepodporují, na festivalech už vůbec ne. Nevadí, o to více je potřeba makat, nechat domácí scénu v jejich lokálních konfliktech a prorazit v zahraničí.
Myslíš, že taneční scéna u nás a Česká republika vůbec má nějaký „vnitřní problém“? Jak se vlastně díváš na české promotéry a zvyky na našich parties, jako jsou třeba početné VIP backstage, nadávky po akci na to, že jeden laser svítil méně, či že headliner akce nechce povolit zveřejnit svůj set ke stahovaní?
Česká republika - já tvrdím - je skvělé místo pro život. Má ta naše česká povaha, pravda, své specifické negativní zvyklosti znásobené navíc okupacemi a režimy v moderní historii, ale jinak věřím, že jsme skvělý národ a máme být na co hrdí. Máme také velice liberální zákony díky kterým např. nemáme represe proti parties jako ve Francii či USA. České zvyky na parties? Mně to přijde všude stejné, v backstage se nejraději motají lidi, co pak na fórech nejvíce útočí. Že někdo nechce povolit něco ke stahování? Copak to tady v Česku někomu vadí?:)
Na Apokalypse budeš hrát podruhé, avšak v Bobycentru celkově jsi hrál mnohokrát. Víš vlastně kolikrát už to bylo? A jaká byla pro tebe u tvého setu nejlepší atmosféra?
Nevím přesně kolikrát, možná desetkrát…možná víc…nevím… Nejlepších atmošek jsem tam zažil dost, ale asi nejvíce mám v paměti, když jsem hrál před Benem Simsem na Impériu a před Maurem Picottem na Citadele. Návštěvnosti byly sice dosti rozdílné, ale vibe byla naprosto famózní.
Také si pamatuji, že jsi dělal v Břeclavě party Amnesia, je tomu tak? Proč vlastně něco takového neděláš dál?
Ano, dělával jsem pravidelné noci Amnesia a Insomnia v klubu Laguna. Klub se ale zavřel a já se pak přesunul na Boby…teď zrovna přemýšlím o vzkříšení Amnesie.
Na minulé Apokalypse nás navštívil mix master Dj Murphy, který svoji hip hop technikou zase ukázal lidem něco nového. Nepřemýšlel jsi o tom, že se také zkusíš naučit skutečné scratche, a další hip hop „finty“? Kdo pro tebe svým stylem vytváří pomyslný vrchol djingu? A co vlastně používáš ke svému Dj setu ty?
Vrchol je pro mne právě např. dj Murphy, Chris Liebing nebo Dave Clarke. Je ale pravda, že ne všem zní dobře doslova přetechnizované sety, je to pastva pro oči, ale pro nohy tanečníka nic moc… Můj první učitel na gramce byl právě hip hopový dj, učil mě hodně používat cross fader, což mi i zůstalo a stále to piluji jako svoji největší zbraň a to v jakémkoliv stylu. Scratche jsem se snažil používat dříve, ale téměř úplně jsem od toho upustil a čas, který bych věnoval zdokonalování této techniky raději věnuji produkci, což má pro mě daleko větší význam v tuto chvíli:)
Zhýčkané zahraniční hvězdy a jejich požadavky jistě znáš, avšak víš, že už jsou zhýčkané i ty naše české "hvězdičky"? Nebo ti přijde normální, že nejmenovaný Dj odmítne vystoupit na akci jen proto, že jeho jméno je pro něj na plakátu špatně umístěno, či je napsáno jiným fontem, než který je on zvyklý používat? Myslíš, že čeští Djs si takové chování mohou dovolit?
Nepřijde mi normální, aby si dj diktoval do podrobností detaily na plakátě, zase toho ale nemůže promotér zneužívat a napsat někoho, kdo má již jakési zásluhy za přínos hudbě, nějak nevýrazně. Z českých djs si myslím, že zatím nikdo nemá takové zásluhy, aby si diktoval.
Na Apokalypsu Let's Go Techno jsme opět pozvali "new rookies". Vybrali jsme hardetchno Golpe-ho, o kterém já tvrdím, že německý OBI je proti němu „slabý odvar“. Stejně tak slovenská Mayla a duo Keeper & Steen. Kdo tebe vlastně za poslední dobu z českých ne moc známých djs oslovil? A proč?
Nedávno jsem slyšel např. dje Axioma, který hrál vynikající electro, dále musím vyzdvihnout český projekt Monoriders ze Zlína, výborný trancový dj je např. dj Typhoon, nebo tady jihomoravský objev dj Holy. Ze Slováků mě hodně oslovil ReOrder nebo dj Dundee z Košic, ale zejména dj Breeth, který moderuje na rádiu FM a je opravdu vynikající dj. Líbí se mi co hrají, jakým způsobem hrají, někteří produkují a všichni jsou velice cílevědomí a určitě jednou budou velkým přínosem pro domácí taneční scénu.
Co bys chtěl, jako Michal Poliak, vystupující na Apokalypse Let´s Go Techno, vzkázat fanouškům ? :)))
Apokalypsa není běžná party, je to luxusní prezentace každého Dje, kdy každý chce jít publiku „naproti“ a užít si s ním večer, protože to jsou ty momenty, pro které Dj vlastně hraje, tedy měl by..." Pojďme si užít, LET'S GO TECHNO!
Rozhovor Dalin
dalin@voop.cz
INFORMACE K HUDEBNÍ AKCI
Pátek 23. 11. 2007
Vstup: Online předprodej 369 Kč, na místě 479 Kč
Vystupují:
Chris Liebing, Tube-Tech, Brian Sanhaji, Boriqua Tribez, Boris S, Mayla, The Keeper & Steen, Michal Poliak, Jerry, Misa Salacova, Golpe,Roman Hyde, Adam N, Martin Gredner, No Money, Ringo, Ian Void
Další informace